Sebastian Giesen, Laudatio auf Rikuo Ueda
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Sebastian Giesen
Juror
Sebastien Giesen ist seit 2007 Geschäftsführer der HERMANN REEMTSMA STIFTUNG, Hamburg. Er studierte Architektur, Kunst- und Baugeschichte und war an der RWTH Aachen, in der Denkmalpflege und an Museen in Aachen und Hamburg tätig. Von 2000 bis 2007 leitete Sebastian Giesen das Ernst Barlach Haus Hamburg, wo er die erste Ausstellung aus dem Nachlass von Hans Platschek veranstaltete. Seit 2013 ist er Vorstandsmitglied der Hans Platschek Stiftung.
Platschek kommentiert
WIND – Rikuo Ueda
I was waiting for the best day
when I become the surface of a lake
lain in the Tibetan mountains.
It was reflecting everything
since countless thousands of years ago.
I was waiting for the calm day.
Sky dissolved into the lake.
Cloud flowed over the lake.
Birds of passage crossed over the lake.
A sudden wind carried everything away
towards the shore of the lake.
And the sky stretched over us all again.
We have everything already in our hands.It was when I was twenty three years old,
wandering, traveling around aimlessly.
Snow in Norway,
Dessert in Morocco,
Mountains in Afghanistan,
River in India.
In Germany, I wondered about, being penniless,
where I met Scots guy, Peter.
He had also no money.
He gave me his own poem for my birthday.And in Denmark, I met a wind.
I think we think too much
And fail to see
In simple things reflections eternity
We are cut off our own life sources
And love lost source of
Joy and Ecstasy.
Petar Lyth
In diesem Windgedicht von Riko Ueda kann man eine Metapher für die Kunst von Hans Platschek erkennen, für das Überraschende, Irritierende, für das Schöne und das Hässliche, Zerstörerische. Die Richtungs- und Stimmungswechsel sind für dieses Werk charakteristisch. Hans Platschek ist unregierbar.